طبق منابع فعال ، اتومبيل هاي سواري و موتورسيكلت ها 59.2 درصد از گازهاي گلخانه اي و 24 درصد از ذرات معلق را تشكيل مي دهند. بسياري بر اين باورند كه مدارس ، دانشگاه ها ، سرگرمي ها ، هنرها ، مراكز فرهنگي ، كنفرانس ها ، هتل ها و بسياري از توريست ها و …
متهم شماره يك در تداوم آلودگي هواي تهران! https://dana-news.ir/2021/01/05/متهم-شماره-يك-در-تداوم-آلودگي-هواي-تهرا/ دانا نيوز Mon, 04 Jan 2021 20:35:11 0000 عمومي https://dana-news.ir/2021/01/05/متهم-شماره-يك-در-تداوم-آلودگي-هواي-تهرا/ طبق منابع فعال ، اتومبيل هاي سواري و موتورسيكلت ها 59.2 درصد از گازهاي گلخانه اي و 24 درصد از ذرات معلق را تشكيل مي دهند. بسياري بر اين باورند كه مدارس ، دانشگاه ها ، سرگرمي ها ، هنرها ، مراكز فرهنگي ، كنفرانس ها ، هتل ها و بسياري از توريست ها و …
طبق منابع فعال ، اتومبيل هاي سواري و موتورسيكلت ها 59.2 درصد از گازهاي گلخانه اي و 24 درصد از ذرات معلق را تشكيل مي دهند. بسياري بر اين باورند كه مدارس ، دانشگاه ها ، سرگرمي ها ، هنرها ، مراكز فرهنگي ، كنفرانس ها ، هتل ها و بسياري از توريست ها و فرودگاه ها در طي اپيدمي ميثاق 19 و خدمات مخابراتي ارشد دولت و بخش خصوصي بسته شده اند. انجام مي دهند؛ ديگر نبايد نگران آلودگي هوا باشيم. متأسفانه ، اين اتفاق نيفتاد ، اما طبق گزارش اخير شهردار تهران ، تعداد روزهاي پاك در دسامبر 1999 فقط 15 روز بود. يعني 10 روز كمتر از سال گذشته و 13 روز كمتر از 1397. نكته قابل توجه ، تعداد روزهاي سالم و خطرناك از 5 دسامبر 2016 به 85 روز رسيده است ، سال گذشته اين تعداد 61 روز و فقط 59 روز دو سال پيش بود! چگونه اين اتفاق افتاد؟
در اين حالت ، سه م importantلفه مهم موثر به نظر مي رسند.
اولاً ، مصرف سوخت در مراكز صنعتي و نيروگاه ها با وجود تركيبات گوگردي و كمتر از 2.5 ميكرون تركيبات گوگردي در هوا در تهران ، اراك ، كرج ، اصفهان ، مشهد ، قوا ، كاوين و ساير شهرهاي بزرگ به طرز چشمگيري افزايش يافته است. اين باعث ايجاد ذرات معلق خطرناك شد. كشور را رشد دهيد.
دوم ، به دليل كمبود ظرفيت براي حمل و نقل عمومي ، هيچ قطعه فيزيكي در قطارهاي مترو و اتوبوس هاي تك نفره وجود ندارد و بسياري از شهروندان تصميم مي گيرند با وجود انگيزه هاي مخفي خود از وسايل نقليه شخصي خود استفاده كنند تا از خطر بيماري عروق بيماري كرونا قلب جلوگيري كنند. دليل اينكه امسال با مشكلي به نام ترافيك و هدر رفتن ترافيك روبرو هستيم.
سرانجام ، به نظر مي رسد كه تحريم ها كيفيت توليد گازوئيل و بنزين – حداقل براي گازوييل مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست – را كاهش داده است كه باعث افزايش انتشار مي شود.
چه كاري بايد انجام دهيم؟
در كوتاه مدت ، دولت موظف است گاز نيروگاه ها و مراكز صنعتي را به ويژه در صورت نشت نفت تأمين كند و شاخص آلودگي بايد بيش از 150 شهر را تعطيل كند.
در ميان مدت ، نياز به تقويت حمل و نقل عمومي ، افزايش تعداد خطوط و واگن هاي مترو ، نوسازي اتوبوس ها و ميني بوس ها ، افزودن اتوبوس هاي جديد و تسريع در انتقال از خودرويي به بوم گردي وجود دارد. خوشبختانه انجمن شهرداري هاي وزارت امور داخلي اوايل سال جاري تلاش كرد جاده هاي مخصوص تاج را براي همه شهرداري هاي سراسر كشور در دستور كار قرار دهد ، اما در تهران ، يزد ، شيراز ، مشهد ، كازوين و اصفهان اين مسير را جدي و شگفت آور گرفت. آژانس حفاظت از محيط زيست در اين زمينه كاملاً فعال و برنامه ريزي نشده است.
سرانجام ، طبق برنامه پنج ساله بلند مدت ، ما بايد تلاش كنيم تا ماهيت انرژي و برق را تغيير دهيم و به جاي انرژي گرمايي و آبي ، از انرژي خورشيدي ، بادي و زمين گرمايي برق توليد كنيم.
بخاطر بسپاريد: رسانه ملي كشور همچنين مي تواند با تهيه دماي كليپ هاي جذاب و كوتاه با كاهش دماي منازل و استفاده از عايق هاي حرارتي ، كاهش توليد زباله و شناسايي منبع – روند سوزاندن و دفن در كلانشهرها ، شهروندان را آگاه كند. عوامل خطر آلودگي هوا: از دوچرخه استفاده كنيد و ساخت و ساز را در مناطقي كه شاخص آلودگي كمتر از 150 است ، متوقف كنيد ، به ويژه تخريب خانه هاي آسيب ديده و حفاري براي كاهش آلودگي در شهرهاي خود ، براي كارآيي و مسئوليت پذيري بيشتر.
* رئيس كميته محيط زيست صندلي بهداشت عمومي يونسكو
* منتشر شده در شانزدهم ژانويه در روزنامه ايران 99